27.07.2014 г.

Баница с теглени (дърпани) кори

Аз обиииичам баница! Но не от тези с купените кори, а домашна - плътна, ароматна, леко хрупкава и топяща се в устата! (направо ми потекоха лигите). Един от любимите ми детски спомени е от Церово, където се събуждам рано сутрин, влизам в кухнята, а баба е запалила печката на дърва, запретнала е ръкави, сложила е специалната покривка и тегли тънки и дълги кори, изрязва крайчетата, поръсва с прекрасни домашни вкусотии, навива корите в тавичка и пече цялата тази фантазия, докато замирише невероятно из цялата къща.



Е, преди няколко дни много ми се ядеше баница, но при положение, че съм опитала от бабината, как да ми харесва тази с купените кори, пък било то и с хубав пълнеж? Реших, че ще опитам да си изтегля едни кори (не да ги download-на, да ги дърпам реално). Гледала съм баба ми и майка ми да го правят десетки пъти, а отстрани изглежда много лесно и приятно, колко пък може да е трудно?


Известно време търсих рецепта в интернет, но като че ли нито една не се доближаваше до онази, която помнех от дете. Затова реших да черпя от извора - обадих се на майка ми (благодаря, мамо!) и тя ми продиктува следната рецепта:
За тестото:

500 гр. бяло пшенично брашно (аз го пресях два пъти, за да е по-фино)
400 мл. хладка вода
половин чаена лъжичка сол (разтворена във водата)
1 с.л. олио

След като брашното се пресее, в него се прави кладенче, където внимателно се изливат солената вода и олиото.



Замесва се средно меко тесто и му се добавя брашно, докато спре да лепне. (Аз си го меся в купа, за да не омазвам всичко вкъщи, а и ми е по-лесно, но може и върху масата, като истинските майсторки.) От тестото се оформят топки колкото една шепа (или както аз реших ориентировъчно - колкото един портокал).


 Всяка топка се сплесква леко (или се разточва), така че да стане дебела питка, намазва се обилно с олио и се оставя да "отпочине" за около час (тук вече идва сложната част, така че си починете и вие).

Не се шашкайте, ако тестото не се е надигнало - не се предполага да го е сторило (аз, например, се усъмних дали всичко е наред, но се сетих, че не се слагат никакви набухватели, следователно няма как да "набухне"). Време е да извадите покривката за точене на кори. Аз леко набрашних моята, за да не залепне тестото за нея (мама така ми каза! :D).  


За пълнежа на баницата ще ви трябват следните продукти:

Първа купичка:
500 гр. натрошено сирене (може повече, може и по-малко, важното е да е твърдо, за да не се разтопи при печенето. Не го трошете на прекалено малки парченца, за да може да се усеща в баницата)






Втора купичка:

50 гр. разтопено краве масло
50 гр. олио (или 3-4 супени лъжици)









Трета купичка:

3-4 с.л. кисело мляко
1/2 ч.л. сода бикарбонат
200-300 гр. извара (аз имам домашна, от козе мляко, но ако не обичате такава, слагате каквато обичате или изобщо не слагатe)
1 с.л. брашно
4 яйца




Всички продукти за третата купичка се смесват и разбъркват до получаване на хомогенна, кашеста смес.(Тя вече трябва да шупне и да се надигне.)



Идва редът на тегленето. Сега е моментът да пуснете печката да се затопля, ако е от по-бавничките. Взимате една дебела, мазна питка от тестото и я разтегляте леко, както се правят мекици. Аз си пъхам юмрука от вътрешната страна, в центъра на питката и тя се разтегля сама, като краищата й натежават. През това време леко въртя тестото около юмрука си, като си помагам с другата ръка. Когато се разтегли и в средата стане заплашително тънко, около 1-2 см(трябва да се внимава да не се скъса тестото), се поставя на покривката и започва нежно и внимателно да се дърпа от средата към краищата. В крайна сметка трябва да се получи тънка, горе-долу кръгла кора, чиито по-дебели крайчета може да изрежете с остър нож.




Тестото се наръсва с материал от трите купички (на око), след което се завива на руло (може да хванете покривката с две ръце от едната страна и леко да търкаляте кората към другия край, докато се завие, дано да го обяснявам достатъчно ясно). Не завивайте кората прекалено плътно, нека има въздух вътре. По този начин се действа с всички кори, като първата се прави на охлювче, а другите се вият около нея, в намазнена тавичка.









Баницата се пече в умерено загрята фурна (180 - 200 градуса) докато хване златиста коричка отгоре. Et voila! Имате си хрупкава баничка с вкусни кори!

Няма коментари:

Публикуване на коментар